Innovation Academy & locationbaserade spel

I går kväll var jag som sagt på Innovation Academy – en 5 veckors utbildning som nystartade PR-byrån Number10 håller i. Varje vecka är det en ny föreläsare som är specialist inom ett specifikt techområde och syftet med utbildningen är att minska kunskapsglappet mellan techvärlden och oss som arbetar med marknad och kommunikation i alla typer av branscher. Viktigt tycker jag! Jag har ju jobbat på en tech start-up i flera år och även nu på Ivyrevel i och med Google-samarbetet. Jag känner att jag har rätt bra koll på flera bitar och är verkligen glad över att få lära mig mer av proffsen under dessa veckor.

Igår lyssnade vi på Susanne Birgersdotter som har grundat iGotcha som om bara några månader släpper ett redan nu superhypat spel. Det är locationbaserat spel som kan liknas vid en mix mellan Monopol och pokémon Go, så vi ska alltså kunna bygga upp hus på vår alldeles egna gata. Hur ballt? Bye bye Pokémon! 

Det vi sedan gick in på var hur marknadsföring kommer att förändras i och med detta. Det här kommer ju bli det nya sättet att marknadsföra sig på och då antingen i form av att företag gör sitt alldeles egna locationbaserade spel/app eller marknadsför sig i ett spel som exempelvis iGotcha. Ivyrevel kan alltså köpa en plats i spelet och sedan marknadsföra sig genom att exempelvis dela ut rewards i en Ivyrevel-butik i spelet som i iGotcha kanske skulle bidra till att du kan bygga ett hotell.

Spännande va? Jag låg och tänkte på det här typ hela natten.

Efter det fick jag en rundvisning av kontoret av min vän Caroline som grundat Number10, och deras lokaler är verkligen helt amazing! Det är tydligen en gammal Myrorna-butik. Kolla in den här lilla myshörnan precis intill gatan.

Den killen som skapat det här kontoret får gärna göra mitt framtida.

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!